موتور

موتور ساخت شركت موتورسازی سیزو دیزل فنلاند (Sisudiesel) بوده و در طراحی تخصصی آن شرایط دشوار عملیات زراعی مد نظر قرار گرفته است. توان موتور بر اساس استاندارد ISO14396 معادل 184 اسب بخار می‌باشد. رعایت مواردی همچون حفظ دور مشخصه موتور در یك سطح عملی و قابل قبول، افزایش میزان گشتاور در دورهای پایین موتور، تثبیت گشتاور در محدوده مناسبی از تغییرات دور موتور، افزیش راندمان با مصرف سوخت قابل قبول و . . . سبب شده است تا كارآیی موتور بهبود یابد.

گیربكس

نیروی محرك حاصل از موتور، از طریق یك عدد كلاچ تك صفحه‌ای خشك ( مجهز به پمپ روغن ) تامین می‌گردد.

گیربكس دستگاه مجهز به دنده كمك ( دنده سبك، سنگین و فوق سنگین )، دنده اصلی (1،2،3،4) و دنده اتوماتیك دلتا پاور شیفت (دندهIII،II،I) است كه در مجموع تعویض 36 دنده مختلف را امكان پذیر می‌سازد.

همچنین با بهره‌گیری از یك اهرم دنده عقب/جلو امكان تغییر مسیر حركت وجود دارد. افزایش استفاده از دنده‌های سینكرونه سبب شده است تا هزینه تعمیرات این نوع گیربكس در مقایسه با گیربكس‌های كاملاً پاورشیفت كاهش یابد.

سرعت حركت در دنده‌های فوق سنگین ( كریپر )، سنگین و سبك به ترتیب حدود 5.0 تا 5.2 كیلومتر در ساعت، 5.2 تا 12.5 كیلومتر در ساعت و 9 تا 40 كیلومتر در ساعت بوده است و به ترتیب مناسب عملیات زیر بنایی، عملیات كشاورزی و حمل و نقل جاده‌ای است. در هر یك از دنده‌های فوق سنگین، سنگین و سبك امكان تعویض 12 دنده نزدیك به هم وجود دارد كه دستیابی به حداكثر توان را امكان پذیر می‌سازد.

اكسل جلو

اكسل محرك جلو نیروی حركتی خود را از گاردان سمت جلو جعبه دنده تامین می‌كند و مجهز به قفل دیفرانسیل الكتروهیدرولیكی است كه همزمان با قفل دیفرانسیل عقب عمل می‌كند.

خلاص و درگیر شدن دیفرانسیل جلو به وسیله سیستم الكتروهیدرولیكی صورت می‌گیرد. وقتی توسط كلید مربوطه دستگاه را در حالت چهار چرخ محرك قرار می‌دهید، فنرهای بشقابی، مجموعه لنت‌های مربوطه را به یكدیگر فشرده و گاردان به حركت در می‌آـید. بدین ترتیب نیروی محرك به چرخ‌های جلو نیز انتقال می‌یابد.

وقتی موتور خاموش باشد، به دلیل عدم خنثی سازی فشار فنر‌های بشقابی توسط فشار هیدرولیك، سیستم چهار چرخ در حال درگیری خواهد بود. همچنین با فشردن پدال ترمز نیز دیفرانسیل جلو به طور موقت درگیر خواهد شد تا نیروی ترمز به چرخ‌های جلو نیز، انتقال یابد و ترمز مطمئن‌تری گرفته شود.

سیستم PTO

مكانیزم قطع و وصل حركت پی‌تی‌او (PTO) یا شافت خرمنكوب از نوع الكتروهیدرولیكی بوده و امكان بهره‌گیری از دورهای استاندارد 540 و 1000 دور در دقیقه توسط یك اهرم وجود دارد. طراحی این سیستم به گونه‌ای است كه با فشردن یك كلید، بدون نیاز به گرفتن پدال كلاچ، راه اندازی و توقف حركت شافت پی‌تی‌او، به نرمی صورت گرفته و در نتیجه عمر مفید كلاچ پی‌تی‌او افزایش می‌یابد. این سیستم به دو عدد شافت 6 خار و 21 خار مجهز است كه تعویض آن به سادگی امكان‌پذیر است. همچنین در هنگام كار با شافت پی‌تی‌او در حالت درجا، به منظور ایمنی یك عدد فیش قطع كن اضطراری، در قسمت بیرونی كابین تعبیه شده است كه در مواقع اضطراری و خطر با خارج ساختن آن از محل خود ( مثلاً توسط دست یا یك ریسمان ) می‌توان به سرعت نسبت به توقف حركت PTO اقدام كرد.

سیستم هیدرولیك

سیستم هیدرولیك دستگاه شامل دو مدار كم فشار ( 18 بار ) و پر فشار ( 190 بار ) است كه توسط یك عدد پمپ دنده‌ای دوقلو ( با دبی 30 و 73 لیتر در دقیقه ) تغذیه می‌شود. مدار كم فشار، روغن مورد نیاز برای روغنكاری كلیه چرخ دنده‌ها و  همچنین فشار لازم برای درگیر كردن كلاچ‌های هیدرولیكی گیربكس دلتا پاور شیفت، پی‌تی‌او، قفل دیفرانسیل عقب، قفل دیفرانسیل جلو و سیستم چهار چرخ محرك (4WD) را تأمین می‌كند. مدار پرفشار نیز، روغن مورد نیاز جهت سیستم فرمان هیدرواستاتیك، جك‌های بالابر بازوهای  عقب و خروجی‌های هیدرولیك را تأمین می‌كند. بازوهای جانبی عقب با استفاده از دو عدد جك هیدرولیك مجزا قادرند تا نیروی بالابری حدود 7 تن را اعمال كنند. این بازوها از نوع قلابدار بوده كه به دو جفت قرقری تیپ III ( معمولی و لبه‌دار ) و یك جفت قرقری تیپII مجهز هستند. همچنین  سیستم هیدرولیك تراكتور به دو عدد مقسم خروجی هیدرولیك مجهز است كه هر مقسم داری یك اهرم كنترل در داخل كابین و یك جفت كوپلینگ اتصال سریع در پشت كابین است. هر مقسم می‌تواند به سادگی متناسب با جك هیدرولیك مورد استفاده به وسیله اپراتور به صورت یكطرفه یا دوطرفه تنظیم شود.

كنترل اتوماتیك بازوهای عقب

به منظور سهولت در امر كنترل حركت بازوهای جانبی تراكتور، عملیات فرماندهی و كنترل شیربرقی جك‌های هیدرولیك بر عهده یك سیستم الكترونیكی و در رأس آن یك واحد كنترل برنامه‌ریزی شده ( جعبه سیاه ) گذاشته شده است. با تنظیم سیستم كنترل اتوماتیك توسط اپراتور ( راننده تراكتور )، این سیستم كنترل موارد زیر را بر عهده خواهد گرفت:

  • كنترل سرعت پایین رفتن بازوها با توجه به سنگینی بار وارده.

  • كنترل حداكثر ارتفاع بالا رفتن بازوها به منظور ایمنی و تعادل.

  • كنترل حداكثر پایین رفتن بازوها به منظور كنترل عمق ادوات.

  • كنترل عكس العمل بازوها نسبت به نیروی كشش وارده از سوی ادوات.

  • كنترل تعادل تراكتور هنگام حمل ادوات سنگین در جاده به ویژه در سرعت‌های زیاد.

  • امكان عمق‌گیری سریع ادوات در هنگام شروع حركت در ابتدای هر راه شخم.

  • امكان ایجاد حالت تعلیق یا شناوری بازوها در حین كار با كارنده‌ها.

  • امكان حركت تدریجی بازوها با استفاده از كلیدهای روی گلگیر در هنگام نصب ادوات.

از دیگر كنترل‌های اتوماتیك تعبیه شده در این تراكتور، در گیر شدن چهارچرخ محرك (4WD) در زمان فشردن جفت پدال ترمز یا كشیدن ترمز دستی به منظور درگیری بهتر چرخ‌ها با زمین و همچنین قطع كردن قفل دیفرانسیل عقب در زمان فشردن هر یك از پدال‌های ترمز یا بالا بردن بازوها به منظور ایمنی است.

كابین

در طراحی كابین رعایت اصول ارگونومی مدنظر بوده و علاوه بر زیبایی و میدان دید عالی، استحكام و ایمنی آن نیز مورد توجه بوده است. طراحی پانل سمت راست راننده به گونه‌ای است كه ضمن افزودن به زیبایی آن، گنجایش كابین را نیز افزیش داده است. داشبورد جلو دستگاه (AGRO LINE) یكی از زیباترین و مدرن‌ترین داشبوردهای موجود بوده و در كنار تركیبی از درجات مختلف مربوط به دور موتور، درجه حرارت آب و میزان گازوئیل و هم چنین لامپ‌های هشدار دهنده مختلف، مجهز به یك نمایشگر LCD است كه مواردی مانند زمان، درجه حرارت روغن هیدرولیك، میزان بالا رفتن بازوهای هیدرولیك، مسافت طی شده، دور شافت پی‌تی‌او، ساعت كار تراكتور و سرعت حركت را نشان می‌دهد. كالیبراسیون داشبورد جلو نیز برای نمایش صحیح اعداد امكان پذیر است.

از دیگر امكانات كابین می‌توان به كولر، بخاری، پنكه، فیلتراسیون هوای داخلی و خارجی، فندك، صندلی كاملاً قابل تنظیم با امكان چرخش به راست ( تا 180 درجه )، صندلی تاشو همراه، فرمان كمرشكن با ارتفاع قابل تنظیم و دیگر تجهیزات رفاهی اشاره كرد.

نگاشته شده توسط: agmech | آگوست 23, 2008

تاریخچه والترا


در سال 1832 یعنی 3 سال قبل از آغاز فعالیت شركت بزرگ جاندیر، در كشور سوئد شركت مانكتل، كار خود را در زمینه ساخت ادوات كشاورزی آغاز نمود و اولین تراكتور این شركت با نام Munktell 30-40 در سال 1913 میلادی با قدرتی بیش از 40 اسب بخار و وزنی حدود 8 تن به بازار عرضه شد. در سال 1844 برادران بولیندر شركتی را در استكهلم ( سوئد ) تاسیس كردند كه در زمینه فعالیت‌های مهندسی و ریخته‌گری آغاز به كار نمود. در سال‌های بعد موتورهای Bolinder بسیار مورد علاقه مصرف‌كنندگان این محصول قرار گرفت. در سال 1927 كه یك سال از تاسیس كارخانه اسلحه سازی VKT در فتلاند مي‌گذشت، شركت ولوو تاسیس شد. در حدود 5 سال بعد شركت‌های بولیندر و مانكتل با هم ادغام شده و شركت واحدی با نام BM را تاسیس كردند و درست 18 سال بعد یعنی در سال 1950 شركت ولوو كه از سال 1943 میلادی، در حال تولید تراكتور بود، به شركت BM پیوست و شركت ولووبی‌ام تاسیس شد. تراكتور‌های مدل Boxer و Buster و همچنین سری T خصوصا در كشورهای اسكاندیناوی بسیار مورد استقبال قرار گرفت. در سال 1951، پس از جنگ جهانی دوم، تولید محصولات غیر نظامی در قالب كارخانجات والمت در دستور كار قرار گرفت. در این سال اولین تراكتور با نام Valmet 15 عرضه شد. این كارخانه ( والمت ) گستره فعالیت‌های خود را در سال 1960 به برزیل رسانده و در آنجا كارخانه جدیدی را احداث نمود. در سال 1982 كارخانجات والمت پس از خرید موفقیت آمیز واحد تراكتور سازی شركت ولوو ( در سال 1978 )، تراكتور‌های سری 05 خود را به بازار عرضه نمود. این شركت جدید ولوو‌بی‌ام‌والمت نام داشت. كه بعدها به والمت و در سال 1997 به والتراوالمت تغییر نام داد. بالاخره در سال 2001 شركت بزرگ والتراوالمت به والترا تغییر نام داد و در نهایت در ژانویه سال 2004 میلادی شركت والترا به شركت اگكو ( AGCO ) كه سومین شركت بزرگ تولید و توزیع كننده ماشین‌های كشاورزی در جهان بود پیوست.

كارخانجات والترا

كارخانه تولید تراكتور والترا در فنلاند : سال گذشته میلادی كارخانه تولید تراكتور والترا در كشور فنلاند حدود 10000 تراكتور را تولید و به بازار عرضه كرده است. كار تولید در كارخانه والترا در دو شیفت كاری از ساعت 9 صبح تا 10 شب انجام می‌گیرد كه حاصل آن بطور میانگین تولید حدود 50 تراكتور در روز است. كارخانه والترا یك كارخانه تولید تراكتور هم در كشور برزیل تاسیس كرده است كه در ذیل درباره آن توضیح داده خواهد شد. بنابر ین شركت والترا چهارمین شركت بزرگ تولید كننده تراكتور در اروپا و آمریكای جنوبی به شمار می‌آید. محصولات شركت والترا هم اكنون 5 سری تراكتور با نام‌های سری S (فوق سنگین)، سری T (سنگین)، سری N (نیمه سنگین)، سری A (متوسط) و سری 3000 می‌باشد. این تراكتور‌ها در محدوده وسیعی از قدرت قرار دارند و در سری‌های كلاسیك، با تكنولوژی بالا و پیشرفته به بازار عرضه می‌شوند. همه این مدل‌ها به غیر از مدل 3000 از موتورهای سیزو دیزل استفاده می نمایند (برای آگاهی از خصوصیات این موتورها به صفحه موتورهای سیزو دیزل در همین سایت مراجعه نمایید). دو سری T كلاسیك و 8400 از طریق شركت دلفارد وارد كشور شده و در مزارع ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

كارخانه تولید تراكتور والترا در برزیل ( Valtra do Brasil ) : این كارخانه كه زیر مجموعه كارخانجات تولید تراكتور والترا به حساب می‌آید و حدود 45 سال از تاسیس آن در برزیل می گذرد، تولید كننده تراكتور در محدوده سنگین از 145 تا 200 اسب بخار ( سری BH )، محدوده متوسط از 100 تا 135 اسب بخار ( سری BL ) و محدوده سبك از 60 تا 90 اسب بخار ( سری BF ) می‌باشد.

به نقل از سایت شرکت دلفارد

نگاشته شده توسط: agmech | آگوست 23, 2008

معرفی دو نوع کمباین

برای مشاهده توضیحات روی تصاویر کلیک کنیید.